Update vanuit India. - Reisverslag uit Kānchipuram, India van Zoë Jaspers - WaarBenJij.nu Update vanuit India. - Reisverslag uit Kānchipuram, India van Zoë Jaspers - WaarBenJij.nu

Update vanuit India.

Door: Zoë

Blijf op de hoogte en volg Zoë

05 Februari 2015 | India, Kānchipuram

Geëindigd bij mijn verjaardag gaan we verder met kerst en natuurlijk oud&nieuw. Dit hebben wij hier uiteraard ook gevierd. Niet heel uitgebreid zoals we dat gewend zijn maar we hebben heerlijk gegeten en vuurwerk afgestoken met de kinderen. Eerste kerstdag zijn we begonnen met dan eindelijk de seksuele voorlichtingslessen. En ook the toothbrush workshop heeft plaatsgevonden. Zoals ik al zei hebben we 31e vuurwerk afgestoken met de kinderen. Dit hebben we al om 20:00 uur gedaan in verband met de dag erna. (Ja we konden niet eens uitslapen) 1 januari was namelijk een belangrijke dag, alle oude studenten en leraren waren uitgenodigd om langs te komen. Om alles goed af te sluiten zijn we deze avond uiteten geweest met de andere vrijwilligers.

Dat weekend zijn we naar het plaatsje Mamallapuram geweest. Erg leuk! Lekker naar het strand geweest en tempels bezocht. Er waren erg veel toeristen. Mamallapuram is een erg gezellig en knus stadje met veel kleine winkeltjes. We hebben heerlijke pasta gegeten, keer wat anders dan rijst. We hadden besloten alle bezienswaardigheden in één dag te bezichtigen. We hebben de 5 Pandava Ratha’s bezocht. Dit zijn 5 sculpturen in de vorm van tempels en dieren. De sculpturen worden gezien als 5 strijdwagens van de Pandava’s in de tijd van Narasimhavarman. Het grappige is dat de entree voor dit voor Indiërs 10 roepies is (nog geen 10 euro cent) en voor buitenlanders is het 250 roepies. Met dit ticket kun je dan wel de andere bezienswaardigheden bezoeken. Verder zijn we bij the shore temple geweest, opgedragen aan Shiva en waarschijnlijk de oudste tempel van Zuid- india. We hebben ook de Ganesha Ratha en de Varahgrot gezien en natuurlijk de vuurtorens. Ik had een klein ongelukje in de badkamer, de wastafel viel in 1000 stukjes op de grond bijna op mijn voet. Maaike schrok zich dood, maar toen ze zag dat ik niets had vroeg ze gelijk: ‘Mag ik een foto maken?!’ Hahaha.

De week erna was alweer de laatste seksuele voorlichting les maar ook de belangrijkste namelijk over seks. Spannend. Dat vonden de kinderen ook. We hebben de kinderen een condoom laten zien dit vonden ze allemaal erg grappig en vooral als je hem onder de “fan” houdt. Haha. Er waren veel interessante vragen vooral bij de jongens, de meisjes waren nog wat verlegen en vroegen weinig.

Woensdag 7 januari hadden de kinderen een optreden in Chennai. Dit was voor de photography Exhibition. We gingen met zijn allen in een busje naar Chennai. Aangekomen werden Maaike en ik een soort van geïnterviewd en er was een fotograaf. We stonden allemaal erg in de weg volgens mij want hij deed elke keer met zijn hand dat iedereen aan de kant moest zodat hij een “mooie” foto kon maken. Al met al was het een leuke voorstelling.

Die vrijdag zijn we ’s middags vertrokken voor ons weekje vakantie. Vanwege Pongalfestival was de school gesloten. We gingen naar vier plaatsen. We begonnen onze reis in Pondicherry. Iedereen vertelde vol lof over dit plaatsje dus wij verwachtten er wel veel van. Toen we aankwamen dachten we al van nou is dit het?! Maar de volgende dag werd het wat beter. Het is een stuk schoner dan Kanchipuram en heeft iets weg van Frankrijk. We hebben hier een fiets gehuurd en zijn naar de boulevard geweest. Dit was een heel avontuur, ze rijden namelijk aan de linkerkant, en je moet dus even omschakelen en rekening houden aan welke kant je moet fietsen. We hebben de Ashram bezocht en nog een aantal kerken. Vooral het eten was hier erg lekker. We hadden nog een kleine aanvaring met een aantal koeien. Maandag zijn we ’s ochtends met de trein vertrokken naar Trichy. Hier hebben we geslapen in een iets luxer hotel waar lekker warm water was en hebben we heerlijk ontbeten. We hebben het Rock Fort beklommen en de Sri Ranganathaswamy temple bezocht. Dit is de grootste tempel van Zuid India, toegewijd aan Vishnoe. Het bestaat uit zeven tempels welke allemaal under construction waren en bedekt met groene zeilen. We hebben dus erg mooie foto’s gemaakt haha. Bij deze tempel stond een olifant die ons gezegend heeft.
Op naar de derde plaats alweer, Madurai. Zoals ik al zei was het Pongal. Dit is een belangrijk festival voor Tamil Nadu. Gevierd wordt dat de nieuwe oogst weer kan beginnen. Dit doen zij door koeien te versieren en de bulls te laten vechten onder invloed van alcohol. Dit wilde wij natuurlijk wel zien. We hadden gehoord dat dit vooral heel groot gevierd werd in Madurai. We hebben de Sri Meenakshi- Sundareswarear temple bezocht. Er vond deze dag een ceremonie plaats vanwege pongal. Dit vindt dus maar 1 keer in het jaar plaats. Wij hebben de ceremonie wel drie keer gezien in drie dagen. Pelgrims lopen 3 rondes om de god (Shiva), er wordt muziek gespeeld en er is vuur. Hierna gaat Shiva naar boven tot 5 uur de volgende ochtend om ditzelfde te herhalen. In Madurai hebben we erg leuke mensen ontmoet. Zo ook een vrouw die enkelbandjes verkocht. Ze heet Lakshmi. Ze vertelde ons van alles, ook over haar dochter en dat we haar moesten schrijven en weer naar Madurai moesten komen als we getrouwd waren. We hebben ook een man ontmoet, Ganesh (hetzelfde als een van de goden in India, erg geloofwaardig dus). Hij is getrouwd met een Nederlandse vrouw en sprak dus ook Nederlands. Hij heeft ons veel vertelt over de tempel en het pongal festival.

Wij kwamen aan op dinsdag en zouden donderdag weer verder gaan reizen, maar aangezien iedereen zei dat we vrijdag/zaterdag in Madurai moesten zijn voor het zien van de bulls, hebben we besloten om woensdag te vertrekken naar onze volgende bestemming, Rameswaram.

De reis naar Rameswaram was erg mooi. We gingen met de trein over het water. Dit was ook wel weer erg spannend. Het lijkt net of je dan ergens anders bent maar al gauw wordt je eraan herinnerd dat je toch in India bent door de stinkende toiletten in de trein en zodra je weer door het land rijdt zie je de vele bergen afval en troep op je afkomen. Rameswaram is het uiterste puntje van India en vroeger was er de brug die verbinding maakt met Sri Lanka. Dit punt hebben wij bezocht alleen is de brug er helaas niet meer. Het plaatsje heet Danuskodhi. Met een overvol klein busje gingen we over het land en door de zee naar de eindbestemming haha. We hebben de Ramalingeshwaratemple bezocht, deze tempel heeft hele mooie lange gangen met grote zuilen.
We hebben de tempel bezocht welke op het hoogste puntje van het eiland staat. Wat een mooi uitzicht was dit! We hebben een leuk boottochtje gemaakt en langs het water gelopen, op zoek nar schelpjes haha.

Vrijdag zijn we weer terug gegaan naar Madurai om het festival te vieren. Het was nog niet zeker of dit festival wel door zou gaan, wat het uiteindelijk ook niet ging. Maar we hadden Madurai wel gezien en besloten dan nog maar een keer naar Pondicherry te gaan. Zaterdagmorgen moesten we vroeg opstaan vanwege de trein die om 07:00 uur zou vertrekken. Aangekomen in Pondicherry was ons hotel van het weekend ervoor volgeboekt en de winkels waar we nog langs wilde waren dicht. We zijn maar terug gegaan naar de school. Het was ook wel mooi geweest, elke keer dat gereis. Wat ons trouwens erg goed afgaat zonder iets in het voren te boeken.

De kinderen kwamen maandag pas terug dus vonden wij het leuk om een aantal studenten te verrassen. We hebben uitgezocht hoe wij bij hen in het dorp moesten komen en zijn op weggegaan. We gingen bij 5 studenten op bezoek, zij wonen in hetzelfde dorpje. Het eerste meisje kreeg tranen in haar ogen toen zij ons zag wat erg lief was. We hebben de huizen mogen zien en we hebben een tempel bezocht. Deze is al 1000 jaar oud. Het was een leuke afsluiting van een weekje vrij.

En ons volgend uitstapje was ook al weer gepland. Het weekend van 23 januari zijn we samen met Andrea naar Tirupathi en Tirumala geweest. Het plan was om naar een Nationaal park te gaan en een grote gouden tempel. Het park was gewoon een simpele dierentuin, waar w een lion safari hebben gedaan waarbij we leeuwen zagen met 3 hekken ertussen. Dit was dus een tegenvaller. We besloten naar de watervallen te gaan van Talakona. Dit was erg mooi om te zien, wel een hele klim maar dan heb je ook wat. Zondag gingen we de gouden tempel in Tirumala bezoeken. Het blijkt 1 van de meest bezochten plekken van de wereld te zijn, de Sri Venkateshvara temple, gewijd aan Vishnoe. Het zou per dag meer bezoekers trekken dan Mekka en Rome. Deze tempel staat hoog in de heuvels (zo’n 700 meter hoog). Je kunt de route lopen zoals de pelgrims doen, maar wij hebben de bus genomen. De bus is echt een chaos in India, ze gooien tassen, snotdoeken en zelfs baby’s door het raam naar binnen om een plekje te hebben. Maar ik moet zeggen de reis naar Tirumala was erg mooi door de bergen. Je moet geen last hebben van hoogtevrees. De tempel viel een beetje tegen, ook al, en we hebben zelf wat rond gelopen. Uiteindelijk besloten we om met een jeep een tour te doen langs zes tempels en watervallen. De chauffeur was een leuke man. Bij een van de watervallen kreeg ik een baby in mijn armen gedrukt of ik even met haar op de foto wilde. Natuurlijk wil ik dat, dat is de normaalste zaak van de wereld, je kind aan een vreemde geven en een foto maken. Al met al hebben we genoten van het weekend en zijn onze laatste twee weken aangebroken op de school.

We zijn begonnen met het foodproject. De kinderen weten al veel van gezond eten. Ik ben helaas niet aanwezig als zij een workshop gaan doen. We hebben ook de eerste First Aid lessen gegeven. Dit was ook wel nodig om het geheugen weer even op te frissen van de leraren en de nightcare. Zaterdag 31 januari hebben we een workshop met loom bandjes georganiseerd. De kinderen vonden dit helemaal fantastisch. Er komt ook een opvolgster voor ons, Emma. Zij komt uit Schotland. We gaan haar vrijdag ontmoeten.

We hebben alle producten ingeleverd en moeten nu alleen onze reis nog een beetje uitstippelen. Het eerste punt waar wij heen gaan is de Ashram in Tiruvanamalai. Van daaruit zullen wij naar het zuiden gaan.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 05 Februari 2015 - 07:59

Mama:

lieve Zoë
    Mooi, lang verslag zeg...jullie hebben weer veel gezien en beleefd.
    Zal wel een aparte ervaring zijn met al die mensen in een busje en dat gegooi overal mee.
    Die tempels lijken me ook erg mooi. Maar vooral de drukte van de mensen en dat alles anders gaat dan hier ljjkt me heel apart. Nog een paar dagen in het theater en dan gaan jullie rondtrekken . met als klap op de vuurpijl..."de maladiven"...lekker hoor. Doe voorzichtig samen en veel plezier.
    Xxx Mama

• 05 Februari 2015 - 20:08

Dirk En Marieke:

Eindelijk weer een verslag, we keken ernaar uit! Weer een hoop meegemaakt en gezien. De kinderen hebben nog een hoop te leren volgens mij. Jammer voor hun dat jullie weer weggaan. Maar lekker voor jullie, lekker reizen en leuke dingen doen!

Geniet er maar lekker van!

Xxx