Cultuur snuiven in India - Reisverslag uit Kānchipuram, India van Zoë Jaspers - WaarBenJij.nu Cultuur snuiven in India - Reisverslag uit Kānchipuram, India van Zoë Jaspers - WaarBenJij.nu

Cultuur snuiven in India

Door: Zoë

Blijf op de hoogte en volg Zoë

19 December 2014 | India, Kānchipuram

En zo zijn we hier alweer anderhalve maand. Jaa de tijd gaat snel when you are having fun.
We gaan gewoon weer verder waar we gebleven waren, het weekend van de 28e.. We waren uitgenodigd om een film te kijken genaamd ´Aliën’. Erg leuke film, na een half uur zijn wij weggegaan en hebben op de kamer How I met your mother gekeken. Dit doen we bijna elke avond nadat de Wifi om 22.00 uur uit gaat. We moesten wel op tijd slapen in verband met de lice treatment welke wij op zaterdag hebben uitgevoerd. Zaterdagmiddag was er een Olympische spelen georganiseerd. De kinderen waren verdeeld in 4 landen, Nederland, Schotland, Engeland en Zwitserland. We deden een aantal spellen zoals zaklopen, slipper gooien en touw trekken. We moesten goed samenwerken met elkaar daar kregen we ook punten voor. We hebben ons team ontzettend goed aangemoedigd wat er voor gezorgd heeft dat we derde zijn geworden. We eindigden met een kleine disco.

Zondag zijn we voor het eerst met zijn tweeën naar Kanchipuram geweest. We zijn goed geslaagd voor de helft van het thuisfront. We hebben ook heerlijk gegeten, kip. Het was een soort kipshoarma in een rol met een lekker sausje, al weten we niet wat er verder in zit.

De week erna zijn we begonnen met de lessen over love voor de kleintjes. Dit was erg leuk. De eerste les hebben we de kinderen op het bord laten schrijven waar zij van houden. Erg leuk om te zien dat sommigen ook onze naam op schreven. De tweede les hebben we een liedje gemaakt waarbij iedereen één zin mocht maken en uiteindelijk alles bij elkaar gezet. Op de foto is het eindresultaat te zien. De kinderen vonden dit erg leuk. Maar natuurlijk moet er ook iets verpleegkundigs geleerd worden. Zodoende hebben we de puzzels van de body’s erbij gepakt. Waarvan één de lichamen met kleding en de ander zonder kleding. Jaja, dit is het echte werk. De kinderen waren vooral aan het giechelen en vonden het wel een beetje spannend want ja het is niet niks a penis and a vagina. Toch deden ze erg goed hun best om de plaatjes bij het juiste lijntje te vinden.

December is ‘maths month’ dus wij moeten ook wiskunde les geven. Samen met een andere vrijwilliger heb ik de kinderen les gegeven over fractions. Met behulp van een pizza kom je erg ver! Het was leuk om een keer iets anders aan de kinderen te leren.

Het weekend van 5 december zijn we samen met Clarissa en Andrea een weekend naar Chennai geweest. Voor 1000 Rs konden we in het hotel twee nachten slapen, dat is zo’n 13,- euro. We kwamen ’s avonds aan na een twee uur durende busreis wat ook nog niet eens 1,- euro heeft gekost. Na wat te hebben gegeten zijn we gaan slapen om vervolgens de volgende dag vroeg op te staan. We hadden veel op de planning staan. Als eerst zijn we naar het Government Museum geweest. Entree is voor Indiërs 15 Rs en voor niet Indiërs 250 Rs, dit is maar een klein verschil. Wij mochten door als studenten en moesten 150 Rs betalen pp. De man in het museum zei dat dit alsnog te veel was omdat er op ons kaartje 75 RS stond, dus uiteindelijk hebben we 75 Rs pp betaald. In het museum waren beelden te zien van de goden, verschillende schilderijen, archeologische vondsten etc.
Na een paar uur hier te zijn geweest hebben we de tuktuk naar het Fort en Fortmuseum genomen. Als chauffeur hadden we een oude man, P. Rhadass. Hij was heel vrolijk en floot de hele weg en schreeuwde van alles, haha. Wij deden vrolijk mee. Het Fort viel een beetje tegen. Wel zijn we nog een kerk in geweest en daarna op naar Marina Beach!! Jaa eindelijk naar het strand! Maar het is helaas niet mogelijk om lekker te zonnen, de vrouwen gaan met sari en al het water in. Dat heeft ook wel weer wat, leuk om te zien.
Vanaf het strand liepen we naar een tempel: Kapaleeshwarar. Deze was nog niet open en besloten we weer weg te gaan met de tuktuk. Deze keer hadden we een gekke chauffeur die ons aanbood gratis mee te mogen als we voor hem naar twee shops zouden gaan waar we 5 minuten moesten kijken en weer weg konden, hij zou dan een T-shirt krijgen. Hij heet Kumar. Dit hebben wij natuurlijk gedaan, zo kom je nog eens ergens. Hij vroeg of we zelf wilde rijden en dat laten wij ons natuurlijk geen twee keer vragen. Dit was een erg leuke ervaring, door India in de tuktuk rijden!
We zijn bij een winkelcentrum gestopt en uiteraard was de rit gratis. We hebben heerlijk gegeten bij MC DONALDS!! Hierna zijn we naar het Dance and music academy geweest waar we een dansvoorstelling hebben gezien. We hebben deze avond heerlijk gegeten bij de mexicaan. Vooral de toetjes waren erg lekker.
Bij aankomst bij het hotel vroeg een man of wij wilden meespelen in een film. Ook dit aanbod slaan wij niet af. Jammer genoeg was het gecanceld. Misschien krijgen we ooit nog een keer een aanbod.
We hebben zondag nog gewinkeld bij Spencer Plaza. Dit bestaat uit veel kleine boetiekjes erg leuk.
Bij terugkomst op de school was iedereen weer blij dat we terug waren en vroegen ze hoe ons weekend was. Erg leuk thuiskomen zo!

De nieuwe week is weer aangebroken. Dinsdag 9 december hebben we alle oren van de kinderen gecontroleerd. Woensdag zijn we met een aantal kinderen naar de KNO- arts geweest. De kinderen hebben nogal veel wax (oorsmeer) in het oor. Dit is er bij hen uitgehaald.
Om snel van onderwerp te wisselen hebben we deze dag ook heerlijke taartjes gehaald omdat mijn verjaardag eraan zit te komen. Ik had overal één van gehaald en ze waren allemaal heerlijk! Dat wordt nog wat.

Zaterdag 13 december zijn we samen naar Kanchipuram geweest. Wederom erg gezellig en geslaagd voor een aantal familieleden.
Zondag was de KKG got talent. De kinderen deden verschillende dingen van dansen tot komedie stukjes en gevechten. We droegen deze dag voor het eerst een sari. Iedereen wilde met ons op de foto haha. De keukendame heet ons geholpen met het omdoen van het 7 meter lange kleed. Ja het lijkt net een kleed zo lang, maar het zit best comfortabel.

Deze avond was er voor mij een surprise party georganiseerd door de vrijwilligers en Maaike. Heel lief! Ze hadden alles versierd in het guesthouse en ik kreeg een grote kaart waar iedereen zijn naam op had gezet. We hebben wat gedronken met zijn en mijn verjaardag gevierd om 24.00 uur. De volgende ochtend mocht ik van Maaike uitslapen omdat het dan eindelijk mijn verjaardag was. De kinderen vonden het helemaal geweldig. Ze hadden allemaal mooie tekeningen gemaakt en Maaike had in de les een mooie vlaggenlijn gemaakt. Ik heb zelfs nog cadeautjes gekregen. Een doosje met bindi’s, dat zijn de stippen op het voorhoofd van de vrouwen in India, van een student en een luchtje van Maaike.

We waren uitgenodigd om bij een begeleider van de school te komen lunchen en hebben dit ook gedaan. Het was erg leuk om te zien hoe ze wonen. We zaten nog niet eens of we kregen de trouwfoto’s al in onze handen gedrukt. Als lunch kregen we kip met dosa. Het was erg gezellig. Er waren ook vrienden van hem, tevens ook buren waar we het huis ook van moesten bekijken en de wedding pictures ofcourse. Ons haar werd gekamd en we kregen een bloem in ons haar. Na het eten zijn we richting de fruitshop gegaan om taartjes te kopen voor de kinderen. De kinderen hebben met zijn allen nog een liedje voor mij gezongen, erg lief. Het was een leuke verjaardag, leuk om mee te maken in een ander land:).

xxxxxxxxxxxxxx

• 19 December 2014 - 17:25

Oma Fix.:

hoi zoe .,een klein berichtje van oma hier is het slecht weer,ik lees dat je verjaardag geviert heb .[leuk]zondag gaan wij naar Chris. xxxxxxxxxx

• 19 December 2014 - 17:32

Mama:

Leuk verslag weer..Leuke foto's ook..jullie hebben weer van alles beleefd..
    Groetjes aan Maaike..Xxxx

• 19 December 2014 - 18:18

Linda:

Hey! Leuk om weer een verslag van je te lezen, wat heb je dat ook mooi geschreven zo. Leuk dat ze zo aandacht aan je verjaardag hebben besteed! Ik zeg op naar het volgende verslag! :) groetjes van ons, pootje van Jackie!

• 23 December 2014 - 18:44

Oma Fix.:

Lieve Zoe bedankt voor je nieuwjaars kaart ik ben zo blij mee, ik neem overal mee naar toe, xxx dat muntje zit vast aan mijn tas xxxx tot de volgende berichtjes...